Tuesday, January 6, 2009

Di kampung pun terbentuk pulau

Di kampungku yang jauh terpencil tetap terbentuk pulau hasil landaan banjir.Banjir yang berlainan bentuk. Bukan jenis cecair atau saintifiknya bersimbol H2O. Tetapi dari air liur terbentuk kata nesta dan cacian fitnah. Konon bukan dari kumpulan yang berpegang kepada islam. Tidak islam; kafir kut, entahlah tak pernah dengar cakap berdepan pula. Sindir-sindir adalah. Tapi hakikatnya bila balik ada orang cakap; " kami ni dah kena pulau ". Saya jawab; " pulau ke benua"? Kami sesama senasib hanya bergurau begitu saja.

Yang jelas memang ada realiti. Kenduri kendara jelas ada bibit-bibit pulau memulau. Kalau berborak tak lengkap kalau tak ada perli-perli, sindir-sindir. Malah dalam khutbah masjid pun masih terbawa-bawa. Tok imam orang PAS(abang pupu saya) kerap perli/hentam sepupu dia orang UMNO yang juga abang pupu saya. Si UMNO ini saya respek tabik spring dia buat telinga kuali sahaja. Nak kata apapun dia tak kisah tiba hari Jumaat ke masjid itu juga dia solat. Tetapi sekarang kedua saudara pupu saya ini seorang PAS (imam) dan AJK masjid (UMNO) telah jadi arwah. Mereka tak perli memerli lagi. Masa si imam sakit saya ada ziarah kerana ada pertalian darah dan respek sebagai imam dan bekas guru quran saya. Apabila saya maklumkan hal ini kepada si UMNO dia tak boleh pergi ziarah kerana tak berani tentang muka kerana sebelum dari itu (masa sihat) si imam tak mahu layan dan pernah halau dia ( itu dakwa dialah entah betul entah tidak saya tak pasti, lagipun orang dah mati nak confirm tak boleh).

Ok sampai di sini dulu cerita pulau yang bukan terletak di tengah laut. Siri lain menyusul lebih menarik kerana masjid yang dimaksudkan di atas adalah menjadi kariah saya, pelaku di atas dan juga al marhum Ustaz Man Tok Bilal atau Man Libya ( tetapi lebih popular dengan gelaran Ibrahim Libya) Apa hubungan mereka dengan saya ? Sila ikuti siri berikut.......!

No comments: