Wednesday, December 24, 2008

Antara minyak, scud dan kasut

Kita cakap tentang minyak tentulah fokus utama ke arah Timur Tengah; Kuwait, Arab Saudi, dan Iraq tetapi minyak tidak ada pula di Mesir. Yang terbaru hanya penghasilan cari gali kubur lama firaun yang berusia 4,300 tahun. Entahlah macam mana mereka ukur ribu-ribu punya tahun; usia itu entah nabi mana di bumi anbia, mungkin nabi allah Yusuf kut.

Arab punya cerita memang seribu satu malam tidak habis. Seorang Ustaz Melayu yang berpuluh tahun tinggal di dunia Arab dan tidak boleh lagi bercakap Melayu berkata; "Arab memang pandai bercakap. Kalau bermesyuarat cukup banyak idea dan cadangan tetapi satu pun tak boleh pakai". Bila kami tanya apa pandangannya dengan konflik Arab/Israel, mudah saja jawabnya; " Anta tak usah fikir tentang mereka, hubungan antara anta dengan Arab dan Yahudi amat jauh. Tetapi antara Arab dengan Yahudi umpama sepupu, dekat sangat; jarak negeri pun tak jauh. Kan mereka berdua dari jurai nabi allah Ibrahim alai hissalam.

Seingat saya sudah lama negeri Arab cuba berpakat nak hilangkan peta Israel yang terlalu kecil saiznya. Mesyuarat punya mesyuarat resolusi punya resolusi Israel terus hentam pak arab. Konon nak bersatu guna senjata minyak tetapi masya allah ana punya rugilah kalau USA tak beli dan beku ana punya wang bank dalam. Beli senjata juta-juta dolar pamir masa hari kemerdekaan atau ulang tahun tunjuk ek saja. Bukan boleh guna; kena tanya USA dulu nak tembak ke mana. Nak hala ke Iran bolehlah tetapi Israel; JANGAN.... Nak tembak pun pakarnya dari USA. Arab tak pandai guna pun.

Takdir tuhan. Minyak dan scud tak boleh satukan Arab. KASUT saiz 10, saja yang boleh satukan Arab. Nampaknya sejak Bush dihadiahkan ciuman kasut oleh wartawan Muntazer barulah Arab cuba bersatu. Sana sini tunjuk sokongan pakat kumpul wang dan tawar khidmat guaman sukarela nak bela Muntazer. Uh kasut punya penangan. Teringatlah saya satu kuliah agama; seorang pelacur menggunakan kasutnya mengisi air untuk minuman anjing yang kehausan menjaminkannya jadi ahli syurga. KASUT...............!

1 comment:

ganukitedeh said...

Kawang bukang nok masuk campo, tapi kawang kene gak beghitau di kuale ganu ning, sebuk gak ceghite pasal minyak, tapi rhoyalti minyak...oghang-oghang ganu gembire sakan. rhoyalti minyak doh dikembalikang..le ning kerajaang Be Eng akang teruh membangungkang ganukite ke tahab hok lebih maju.

http://ganukitedehguanogok.blogspot.com