Thursday, December 11, 2008

PRU 1969

PRU 1969 banyak membawa kenangan dan pembaharuan dalam politik pasca merdeka. Kesan pertama ialah Peristiwa 13 Mei, Rukun Negara, Dasar Ekonomi Baru, Barisan Nasional dan beberapa perkara lain yang banyak untuk diterjemahkan satu persatu.

Di hari pembuangan undi saya ikut ibu dan ayah dan lihat dari jauh ibu bertugas di pondok panas. Ibu ketika itu Ketua Kaum Ibu UMNO cawangan. Di rumah Ketua cawangan ayah dan beberpa pembantu lain sibuk menyediakan jamuan pagi dan tengah hari. Dia memang pandai masak dan kalau majlis kenduri kawin di rokmo(tempat masak) tempat dia bertugas.

Bagi kawasan kami Perikatan masih memenangi dua kerusi; parlimen dan DUN, Shafie Adullah dan Cik Gu Harun Abdullah masih diterima para pengundi. Cuma peristiwa sedih berlaku lepas PRU ini, ada pergaduhan berlaku di kampung kami bersabit dengan politik. Biasalah PAS dan UMNO. Tidak perlu dijelaskan siapa dari PAS dan UMNO yang terlibat. Cuma ekoran dari peristiwa ini ada membawa kenangan pahit bagi kami dan keluarga mangsa yang terlibat.

Kalau di tempat kami tercetus pergaduhan sama sebangsa tidak hairanlah di tempat lain seperti Kuala Lumpur meletus pergaduhan kaum yang membawa kepada Peristiwa 13 Mei. Itulah politik orang Malaysia dari dulu hingga kini, harap tidaklah selamanya.

Sekian, jumpa lagi dengan cerita-cerita ragam hidup manusia........!

1 comment:

Pok Li said...

Melayu memang suka bergaduh...